Τρίτη 18 Οκτωβρίου 2011

Update: Αυτόματο 9 ταχυτήτων.


'Ισως κάποιοι έχετε ακούσει για τη συμφωνία συνεργασίας και παραγωγής στις ΗΠΑ ενός νέου κιβωτίου 9 ταχυτήτων της ZF με την ονομασία 9HP που είχε συνάψει ο Sergio Marchionne, κυκλοφόρησαν νέες πληροφορές.

 'Εχοντας 9 ταχύτητες σημαίνει μεγαλύτερη πιθανότητα να χρησιμοποιεί τον κινητήρα στις ιδανικές συνθήκες, με τις πρώτες σχέσεις πολύ κοντές και τις τελευταίες σε χρήση overdrive για χρήση με σταθερή ταχύτητα. Φτάνει να πούμε ότι η σχέση ενάμεσα στη πιο κοντή και τη πιο μακριά σχέση είναι 9,84(!), για να καταλάβουμε τι σημαίνει αυτό ένα σύγχρονο χειροκίνητο κιβώτιο 6 ταχυτήτων ενός ντήζελ ξεπερνά για λίγο το 4, το TCT στον 2.0JTDm-2 είναι 6,65 και το νέο αυτόματο 8 σχέσεων στην νέα 118d φτάνει το 7.07. Αυτή η έκταση επιτρέπει τη χρήση μιας υψηλότερης σχέσης overdrive, με μια οικονομία καυσίμου της τάξης του 16% στη ταχύτητα αυτοκινητοδρόμου (120χμαω σταθερά)  σε σχέση με ένα αυτόματο 6 σχέσεων. Στη χρήση σύμφωνα με τον κύκλο NEDC, η μεγάλη δυνατότητα επιλογής σχέσεων μαζί με άλλα τεχνάσματα, επιτρέπουν μια μείωση της κατανάλωσης της τάξης του 10% ή περισσότερο, πάντοτε σε σύγκριση με ένα κλασσικό αυτόματο 6 σχέσεων.   
Προβλέπονται 2 εκδόσεις, που θα καλύπτουν κινητήρες με ροπή από 280 εώς 480 Νm, το οποίο σημαίνει ότι θα μπορεί να καλύπτει τη ροπή ακόμα και 6κύλινδρων υπερτροφοδοτούμενων βενζίνης και ντήζελ ή ατμοσφαιρικών V8, μέχρι σήμερα τα αυτόματα για τοποθέτηση εγκάρσια κάλυπταν ένα φάσμα ροπής ως τα 400ΝΜ.

 Το κιβώτιο θα παράγεται στο Kokomo,Ιndiana με άδεια της ZF, για τις Fiat/Chrysler χάρη σε μια επένδυη 843 εκατομμυρίων δολλαρίων. 'Οταν θα δουλεύει σε ρυθμούς παραγωγής το εργοστάσιο προβλέπεται να κατασκευάζει πάνω από 650.000 κιβώτια, πάνω από 800.000 αν υπολογίσουμε και τα 8HP για το διαμήκη άξονα που στοχεύει στις ναυαρχίδες και τα μεγάλα SUV. 

   
 Από τεχνικής πλευράς, πρέπει να αναφέρω την ειδική αρχιτεκτονική που επιτρέπει την επίτευξη των 9 σχέσεων συνδιάζοντας μόνο 4 γρανάζια επικυκλοειδή(πλανητικά) και 6 στοιχεία στοιχεία ζεύξης, ανάμεσα σε φρένα και πολλαπλών δίσκων συμπλέκτες που επιτρέπουν την επιλογή των σχέσεων.Μερικά από αυτά τα στοιχεία δεν είναι παραδοσιακοί συμπλέκτες, αλλά τυπολογίας "κυνόδοντα" για να μειώσουν την απώλεια της μεταφοράς και της κατανάλωσης της ενέργειας. 'Ολα περιορίζοντας παράλληλα σε μέγεθος την έκταση του στο διαμήκη άξονα, βασική προύποθεση για τη χρήση σε αυτοκίνητα με το κινητήρα εγκάρσια. 

 Ο μετατροπέας ροπής χρησιμοποιείται αποκλειστικά στους ελιγμούς και την εκκίνηση από στάση, ενώ στις αλλαγές ο έλεγχος ανήκει σε ένα πακέτο συμπλεκτών πολλαπλών δίσκων και σε έναν στρεπτικό αποσβεστήρα που επιτρέπει το έγκαιρο κλείσιμο με ενέργεια κλειδώματος του μετατροπέα, προς όφελος της ενεργειακής εξοικονόμησης, της ταχύτητας αλλαγής (που έχει ανακοινωθεί ως κάτώτερη του αντιληπτού από τον άνθρωπο) και άμεση απόκριση παρόμοια με ένα κιβώτια διπλού συμπλέκτη. 

 Στη θέση του μετατροπέα ροπής μπορεί να βρεθεί χώρος για έναν ηλεκτρικό κινητήρα, για να επιτευχθεί ένα "μικρουβριδικό" αυτοκίνητο με λειτουργίες boost και ανάκτησης της κινητικής ενέργειας κατά την πέδηση.


 Το σύστημα ελέγχου επιτρέπει μεγάλες δυνατότητες προγραμματισμού στον αυτοκινητιστικό οίκο.Με μεγάλο επίπεδο αφαίρεσης, που διακρίνεται στο μέρος που ελέγχει την συχνότητα της αλλαγής σχέσης (ATSYS) και ως εκ τούτου διέπει τον έλεγχρο συμπλεκτών/φρένων, λειτουργίες αυτοπροστασίας του κιβωτίου, στο τμήμα που καθορίζει τη πραγματική στρατηγική των αλλαγών (ASIS) που εξασφαλίζει πάντοτε την κάλλιστη επιλογή σχέσεων σύμφωνα με τις συνθήκες οδήγησης. 



Αναφορικά με το hardware ελέγχου αντίθετα από ότι είδαμε στο 8 σχέσεων που όλη μηχατρονική είναι ενσωματωμένη κάτω από το κιβώτιο, εδώ στο 9 σχέσεων προτίμησαν να την χωρίσουν σε δύο μέρη, για λόγους χώρου και κόστους. 'Ετσι η ηλεκτρονική ελέγχου (EGS) και η υδραυλική (HGS) με ενεργοποιητές, αισθητήρες και αντλία, είναι σε διατεταγμένοι χωριστά. Προβλέπεται επίσης η δυνατότητα αναβάθμισης της EGS, προκειμένου να αυξηθεί η υπολογιστική ισχύς κατά 30%, προκειμένου να ανταποκριθεί στις μελλοντικές εξελίξεις της διαχείρισης ή ειδικές ανάγκες των αυτοκινητιστηκών οίκων που θα το υιοθετήσουν 

 Για αυτή την μετάδοση της η ZF έχει εξελίξει και μια τετρακίνηση που ονομάζεται "AWD Disconnect" που όπως φαίνεται από το όνομα δεν πρόκειται για μόνιμη τετρακίνηση. Μέχρι στιγμής δεν γνωρίζουμε παραπάνω λεπτομέρειες, πέρα από το γεγονός ότι αυτή η τετρακίνηση προσφέρει μείωση της κατανάλωσης κατά 5% σε σύγκριση με ανάλογα σχήματα μετάδοσης.

 Τέλος υπάρχει η δυνατότητα στη τετρακίνητη έκδοση να συνδιαστεί με πίσω διαφορικό "Vector Drive" που επιτρέπει τη ενεργητική και ασύμμετρη κατανομή της ροπής στους πίσω τροχούς. 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου